Lukemani blogin kautta tuli vastaan Kauppalehden uutinen, jossa Nestlén pääjohtaja haluaa yksityistää maailman vesivarannot.
Elämisen kannalta vesi on ihmisille yhtä tärkeä, kuin ilma. Jos vesivarannot yksityistetään, tulee vedestä pula, joka puolestaan aiheuttaa kurjuutta.
Yksityistämisen myötä veden hinta nousee. Mieti miltä tuntuisi ostaa pelkästään pullovettä tai joutua maksamaan sama hinta vesijohtovedestä. Pesulla käynti olisi erittäin kallista.
Kuten Talvivaara osoittaa, Nestlen kaltaiset suuret yhtiöt eivät välitä vaikka ympäristö tuhoutuisi. Jos pohjavettä käytetään liikaa, voi kuivuva pohjavesialue hävitä pysyvästi ja lähmepänä merta suolainen merivesi tunkeutua sen tilalle. Joka tapauksessa vesi on menetetty kokonaan.
Ja kuten kaivostoiminnasta voimme nähdä, vesivarojen myynti ei tuottaisi maallemme mitään, vaan ne luovutettaisiin ilmaiseksi. Ja jos jotain saataisiin, yhtiöt myisivät veden meille takaisin ylihinnalla ja ottaisvat rahaa enemmän, mitä ovat sijoittaneet.
Oma kantani on, että vesivaroja ei tule yksityistää. Vesi tulee säilyttää ihmisoikeutena ja vesihuolto kuntien tai vesiosuuskuntien toteuttamana peruspalveluna, johon kaikilla on varaa.
sunnuntai 21. huhtikuuta 2013
sunnuntai 7. huhtikuuta 2013
Historia toistaa itseään 3
2000-luvun Suomessa hallitus koittaa piilottaa kustannuksia jakamalla ne useille eri nimikkeille ja useamman eri ministeriön alle. Tavoitteena on, että kuka tahansa ei saisi tietää turhista tuhlailuista. Hallitus uskoo, että kukaan ei tätä huomaa.
Mutta idea ei ole uusi. Sitä on käytetty ainakin Pariisissa, kun vuonna 1853 keisari Napoleon III antoi Georges Haussmannille tehtäväksi kaupungin uudistamisen. Haussmann piilotti aiheuttamansa kassavajeen useiden pienten lainojen alle.
Piilottamisyritys ei kuitenkaan toiminut ja parlamentti pääsi selville todellisen velan kokonaismäärästä.
Haussmann harjoitti myös sisäpiirikauppaa, joka oli myös tuolloin kielletty ja jäi kiinni siitäkin - aivan kuten Suomen hallituksen ministereitäkin 2000-luvulla.
(lähde: Tieteen Kuvalehti Historia 2/2013)
Mutta idea ei ole uusi. Sitä on käytetty ainakin Pariisissa, kun vuonna 1853 keisari Napoleon III antoi Georges Haussmannille tehtäväksi kaupungin uudistamisen. Haussmann piilotti aiheuttamansa kassavajeen useiden pienten lainojen alle.
Piilottamisyritys ei kuitenkaan toiminut ja parlamentti pääsi selville todellisen velan kokonaismäärästä.
Haussmann harjoitti myös sisäpiirikauppaa, joka oli myös tuolloin kielletty ja jäi kiinni siitäkin - aivan kuten Suomen hallituksen ministereitäkin 2000-luvulla.
(lähde: Tieteen Kuvalehti Historia 2/2013)
sunnuntai 20. tammikuuta 2013
Sanojen sotaa
Katselin juuri Youtubesta videon War of the Words eli sanojen sota. Voin suositella sen katsomista.
Tämä koskee asekeskustelussa niin Yhdysvaltoja, kuin Suomea. Eikä vain asekeskustelua, vaan lähes kaikkea muutakin uutisointia. Suomessa tapahtuu vuosittain keskimäärin kaksi tappoa laillisilla ampuma-aseilla ja laittomiin ei mikään laki vaikuta. Ylivoimaisesti suurin osa tapoista tapahtuu keittiöveitsellä ja tilanteessa, jossa alkoholisoituneet henkilöt tappelevat keskenään.
Medialukutaito olisi tärkeää osata. Kun media tai poliitikko yrittää lietsoa pelkoa virheellisillä termeillä (esim. lähes sarjatulta ampuva ase), ei tavoitteena ole tiedon levitys, vaan keskustelun tyrehdyttäminen. Katsojille tai kuuntelijoille yritetään luoda mielikuva jostain pelottavasta asiasta, kuten sota, ja liittää se demonisoitavaan asiaan, kuten ase.
Jokelan ja Kauhajoen ampujat olivat hakeneet hoitopaikkaa psykiatriselta osastolta, mutta molemmille oli tullut kielteinen päätös määrärahoihin perustuen. Mikään aselainmuutos - edes täyskielto - ei olisi estänyt tekoja. Jos aseita ei olisi ollut saatavilla, olisi teot voitu toteuttaa kotitekoisilla pommeilla tai hankkia happoa ja heitellä sitä kasvoille, kuten yhdessä suunnassa maailmaa tapahtuu vähän väliä.
Kysymys tulisi olla, miksi väärien mielikuvien luoja ei halua parantaa ongelman todellista syytä, vaan rakentaa olkiukkoja asian sivuosassa olevaan esineeseen. Onko päättäjän niin vaikea myöntää olleensa väärässä - mm. mielenterveystyön määrärahojen leikkauksista.
Ongelma termien väärinkäytössä on myös se, että ne kokevat inflaation - laimenevat. Esimerkiksi rasismi tarkoitti ennen rotusortoa, mutta nykyään se on laajennettu koskemaan kaikkia asioita, joista ollaan erimieltä vallassa olevien poliitikkojen kanssa. Rasismin ja fasismin on tarkoitus luoda mielikuva, että henkilö kannattaa Toisen maailmansodan hallintojärjestelmiä, vaikka mitään todellista kytköstä henkilöiden ja ideologioiden välillä ei ole.
Tämä koskee asekeskustelussa niin Yhdysvaltoja, kuin Suomea. Eikä vain asekeskustelua, vaan lähes kaikkea muutakin uutisointia. Suomessa tapahtuu vuosittain keskimäärin kaksi tappoa laillisilla ampuma-aseilla ja laittomiin ei mikään laki vaikuta. Ylivoimaisesti suurin osa tapoista tapahtuu keittiöveitsellä ja tilanteessa, jossa alkoholisoituneet henkilöt tappelevat keskenään.
Medialukutaito olisi tärkeää osata. Kun media tai poliitikko yrittää lietsoa pelkoa virheellisillä termeillä (esim. lähes sarjatulta ampuva ase), ei tavoitteena ole tiedon levitys, vaan keskustelun tyrehdyttäminen. Katsojille tai kuuntelijoille yritetään luoda mielikuva jostain pelottavasta asiasta, kuten sota, ja liittää se demonisoitavaan asiaan, kuten ase.
Jokelan ja Kauhajoen ampujat olivat hakeneet hoitopaikkaa psykiatriselta osastolta, mutta molemmille oli tullut kielteinen päätös määrärahoihin perustuen. Mikään aselainmuutos - edes täyskielto - ei olisi estänyt tekoja. Jos aseita ei olisi ollut saatavilla, olisi teot voitu toteuttaa kotitekoisilla pommeilla tai hankkia happoa ja heitellä sitä kasvoille, kuten yhdessä suunnassa maailmaa tapahtuu vähän väliä.
Kysymys tulisi olla, miksi väärien mielikuvien luoja ei halua parantaa ongelman todellista syytä, vaan rakentaa olkiukkoja asian sivuosassa olevaan esineeseen. Onko päättäjän niin vaikea myöntää olleensa väärässä - mm. mielenterveystyön määrärahojen leikkauksista.
Ongelma termien väärinkäytössä on myös se, että ne kokevat inflaation - laimenevat. Esimerkiksi rasismi tarkoitti ennen rotusortoa, mutta nykyään se on laajennettu koskemaan kaikkia asioita, joista ollaan erimieltä vallassa olevien poliitikkojen kanssa. Rasismin ja fasismin on tarkoitus luoda mielikuva, että henkilö kannattaa Toisen maailmansodan hallintojärjestelmiä, vaikka mitään todellista kytköstä henkilöiden ja ideologioiden välillä ei ole.
perjantai 21. joulukuuta 2012
Pari ajatusta länsiväylän uutisesta
Pari ajatusta länsiväylän uutisesta: "Pitäisikö rikoksesta tuomitun kansalaisuus kertoa? Tutkija vastaa"
Hannu Niemen kannattaisi tutustua sellaiseen käsitteeseen, kuin semantiikka. On eri asia jättää tietoja kertomatta, kuin yrittää harhauttaa lukijaa kirjoituksella, joka ei ole yksityiskohtia tarkasteltaessa olisikaan väärin. "Tutkija" sortuu siihen itsekin kiertelemällä: "löytyy lukuisia hämmentäviä inhimillisiä ja tilastollisia yksityiskohtia"
"Tieto kansalaisuudesta ei ratkaise itse ongelmaa."
Mutta ongelman ratkaisu edellyttää ongelman tunnustamista. Toimittajien tapoihin kuuluu semantiikalla pelleily ja ulkomaalaisten tekemien rikosten vähättely. Onko 1/1000 tai 1/2000 sama asia, kuin alle 1%:n vähemmistö tekee kolmasosan kaikista raiskauksista?
"raiskaukset ovat yleisiä ja niitä käytetään jopa yhtenä sotataktiikkana."
Joten miksi on mahdotonta tarkastella asiaa siten, että raiskaajat jatkavat sotaansa täällä, eli he eivät ole turvapaikan tarpeessa, vaan syyllisiä oman maansa tilanteeseen?
"tuntevat normimme ja kulttuuriset tapamme sitä huonommin mitä kauempana heidän oma kulttuuritaustansa on"
Eli syy sijoittaa pakolaiset mahdollisimman lähelle kotimaataan pakolaisleireille, eikä roudata tänne.
Naiset ovat joissain kulttuureissa alistettuja ja kulttuurin vuoksi tekevät vähemmän rikoksia. Tosin samojen kulttuurien miespuoliset henkilöt tekevä enemmän ja raaempia rikoksia, kuin kantaväestö, joten maahantuloon pitäisi asettaa suuri naiskiintiö ko. kulttuurien osalta.
On nähty usein, että väkivalta ja raiskaus voi tapahtua päivänvalossa bussipysäkin ja kodin välillä. Onko Niemi valmis maksamaan ehdottamansa taksikyydit pienituloisille, koska heillä ei ole varaa kulkea kodin ja työn väliä taksilla?
Tutkijan mainitsemien ongelmien ratkaisu olisi siinä, että väkivaltarikoksista tuomituilta ulkomaalaisilta otettaisiin biometriset tunnisteet (dna-näyte, jne.), heidät karkotettaisiin ja heille määrättäisiin pysyvä maahantulokielto. Jos karkotus ei olisi jostain syystä mahdollista, niin lukkojen taakse, kunnes se on mahdollista.
Hannu Niemen kannattaisi tutustua sellaiseen käsitteeseen, kuin semantiikka. On eri asia jättää tietoja kertomatta, kuin yrittää harhauttaa lukijaa kirjoituksella, joka ei ole yksityiskohtia tarkasteltaessa olisikaan väärin. "Tutkija" sortuu siihen itsekin kiertelemällä: "löytyy lukuisia hämmentäviä inhimillisiä ja tilastollisia yksityiskohtia"
"Tieto kansalaisuudesta ei ratkaise itse ongelmaa."
Mutta ongelman ratkaisu edellyttää ongelman tunnustamista. Toimittajien tapoihin kuuluu semantiikalla pelleily ja ulkomaalaisten tekemien rikosten vähättely. Onko 1/1000 tai 1/2000 sama asia, kuin alle 1%:n vähemmistö tekee kolmasosan kaikista raiskauksista?
"raiskaukset ovat yleisiä ja niitä käytetään jopa yhtenä sotataktiikkana."
Joten miksi on mahdotonta tarkastella asiaa siten, että raiskaajat jatkavat sotaansa täällä, eli he eivät ole turvapaikan tarpeessa, vaan syyllisiä oman maansa tilanteeseen?
"tuntevat normimme ja kulttuuriset tapamme sitä huonommin mitä kauempana heidän oma kulttuuritaustansa on"
Eli syy sijoittaa pakolaiset mahdollisimman lähelle kotimaataan pakolaisleireille, eikä roudata tänne.
Naiset ovat joissain kulttuureissa alistettuja ja kulttuurin vuoksi tekevät vähemmän rikoksia. Tosin samojen kulttuurien miespuoliset henkilöt tekevä enemmän ja raaempia rikoksia, kuin kantaväestö, joten maahantuloon pitäisi asettaa suuri naiskiintiö ko. kulttuurien osalta.
On nähty usein, että väkivalta ja raiskaus voi tapahtua päivänvalossa bussipysäkin ja kodin välillä. Onko Niemi valmis maksamaan ehdottamansa taksikyydit pienituloisille, koska heillä ei ole varaa kulkea kodin ja työn väliä taksilla?
Tutkijan mainitsemien ongelmien ratkaisu olisi siinä, että väkivaltarikoksista tuomituilta ulkomaalaisilta otettaisiin biometriset tunnisteet (dna-näyte, jne.), heidät karkotettaisiin ja heille määrättäisiin pysyvä maahantulokielto. Jos karkotus ei olisi jostain syystä mahdollista, niin lukkojen taakse, kunnes se on mahdollista.
sunnuntai 9. joulukuuta 2012
On kurjaa, kun ei ole suihkua
Jaahas. Ylen uutinen kertoo, että veronmaksajien rahoilla on tehty mielipiteenmuokkausmatka nuorille.
Tuli mieleen, että eikö Topias Toppinen voisi yksin huolehtia kaikista pakolaisista siellä leirissä paikanpäällä? Eihän se ole TT:lta pois.
"suihkuna metallihuone, jossa pystyi pesemään itsensä saavista otettavan veden kanssa"
Nyt oikeesti, kermaperseet edes viikoksi pois kaupungista ensi kesänä. Olen useasti pessyt itseni paikassa, jossa ei ole sähköä eikä juoksevaa vettä, vaan vesi täytyy kantaa järvestä. Veden lämmitys tapahtuu puita polttamalla. Peseytyminen tapahtuu vadista kauhalla otetulla vedellä, ei ole suihkua.
Jos nimenomaan suihkun haluaa, on sellainen helppo tehdä kastelukannusta, johon on kiinnitetty painoja.
"Maailmassa on 42,5 miljoonaa pakolaista, ja heistä 80 prosenttia asuu kehitysmaissa. Olen vähän fundeerannut sitä, että eikö meidän vastuu tosiaankaan ole tätä suurempi?"
Eikö ihmisillä ole minkään näköistä vastuuta itsestään? Suurin syy nälänhätään ei ole ruoan puute, vaan lisääntyminen, joka on suurempaa, kuin mitä ihmiset pystyvät itse elättämään. Toinen on, että järjestöt toimittavat kaiken valmiina ja laiskistavat ihmiset "köyhissä" maissa.
Apu pitäisi antaa siten, että ihmisillä olisi itsellään vastuu yhteisönsä kehittämisestä. Toiminta, jossa ihmisiä aktivoidaan ja joka antaa ihmisille mahdollisuuden kehittää omaa elinympäristöään, on hyväksi ihmisille itselleen ja heidän psyykkeelleen, kun he näkevät oman työnsä tuoman hyödyn.
Tuli mieleen, että eikö Topias Toppinen voisi yksin huolehtia kaikista pakolaisista siellä leirissä paikanpäällä? Eihän se ole TT:lta pois.
"suihkuna metallihuone, jossa pystyi pesemään itsensä saavista otettavan veden kanssa"
Nyt oikeesti, kermaperseet edes viikoksi pois kaupungista ensi kesänä. Olen useasti pessyt itseni paikassa, jossa ei ole sähköä eikä juoksevaa vettä, vaan vesi täytyy kantaa järvestä. Veden lämmitys tapahtuu puita polttamalla. Peseytyminen tapahtuu vadista kauhalla otetulla vedellä, ei ole suihkua.
Jos nimenomaan suihkun haluaa, on sellainen helppo tehdä kastelukannusta, johon on kiinnitetty painoja.
"Maailmassa on 42,5 miljoonaa pakolaista, ja heistä 80 prosenttia asuu kehitysmaissa. Olen vähän fundeerannut sitä, että eikö meidän vastuu tosiaankaan ole tätä suurempi?"
Eikö ihmisillä ole minkään näköistä vastuuta itsestään? Suurin syy nälänhätään ei ole ruoan puute, vaan lisääntyminen, joka on suurempaa, kuin mitä ihmiset pystyvät itse elättämään. Toinen on, että järjestöt toimittavat kaiken valmiina ja laiskistavat ihmiset "köyhissä" maissa.
Apu pitäisi antaa siten, että ihmisillä olisi itsellään vastuu yhteisönsä kehittämisestä. Toiminta, jossa ihmisiä aktivoidaan ja joka antaa ihmisille mahdollisuuden kehittää omaa elinympäristöään, on hyväksi ihmisille itselleen ja heidän psyykkeelleen, kun he näkevät oman työnsä tuoman hyödyn.
Tilaa:
Blogitekstit
(
Atom
)