lauantai 11. helmikuuta 2012

Tuumaus

On pari asiaa, jossa oikeusjärjestelmä muuttuu mahdottomaksi.

Jos lait tehdään niin monimutkaisiksi tai ympäripyöreiksi, ettei tavallinen ihminen ymmärrä niitä, ei voida olettaa, että ihminen noudattaa niitä.
Jos lakia voi tulkita vain lakimies, muuttuu lain soveltaminen mielivaltaiseksi ja laki menettää legitimiteettinsä. Ei ole kestävää, jos ihminen tietää rikkoneensa lakia vasta, kun hän istuu käräjäoikeuden salissa.

Jos lainsäätäjät, kuten hallitus, ei noudata lakia, miksi tavallisen ihmisen pitäisi.
Miten voidaan perustella, ettei sama laki päde kaikille, etenkin, kun Suomen perustuslaissa lukee, "Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä".
Miten lainsäätäjäksi valitut henkilöt, esimerkiksi ministeri, voivat rikkoa lakia, kun tavalliselta ihmiseltä sellaista ei sallita.
Perustuslaissa lukee myös seuraavaa, "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta", eli jos kansanedustajat haluavat lakia noudatettavan, on heidän edustettava kansalaisia ja noudatettava myös lakia.

torstai 26. tammikuuta 2012

"Journalistien" typeryyttä

Journalistiliitto julkaisi artikkelin routa-aika.

Artikkelissa vingutaan, että toimittajiin suhtaudutaan negatiivisesti. Jutussa ei kylläkään suostuta myöntämään, että tämä on suurimmalta osalta heidän omaa syytänsä.
Toimittajat käyttäytyvät erittäin huonosti ja kärkkyvät haaskalla nenän kaivamisia. Kuitenkaan he eivät kirjoita tärkeistä asioista mitään - tärkeämpää tuntuu olevan Hakkaraisen "neekeriukot" tai Toivolan päivän muoti.
Kun lisäksi toimittajat valehtelevat jutuissaan usein, on Hirvisaaren ja Halla-ahon reaktiot täysin oikeita.

"Kaikki ovat nähneet kuvan torkkuvasta Astrid Thorsista."
Kuva nukkuvasta Thorsista ei ole toimittajilta, vaan kuvakaappaus suorasta tv-lähetyksestä eduskunnan täysistunnosta ja Thorsia ei tarkoituksella kuvattu, vaan toista ministeriä, joka antoi vastausta kysymykseen.
Internetin aina ilkeämielinen joukkoäly* oli taho, joka huomasi ministerin nukkuvan ja rupesi tekemään siitä pilaa. Toimittajat eivät olisi kiinnittäneet tapaukseen mitään huomiota, jos siitä ei netissä olisi vitsailtu ja nytkin mainittiin vain ohimennen. Miksi asiasta ei vaadittu samanlaista selontekoa, mitä Soinilta vaaditaan, kun PerusS:n edustaja julkaisee ihan mitä tahansa facebook-seinällään.

Jussi Halla-aho ei tarvitse mediaa ja sekös vituttaa ylimielisiä, mielessään itsensä vähintään puolijumalaksi ylentäviä toimittajia. Internetin takia toimittajien ylimielinen toiminta ei ole enää niin vapaata, kuin aiemmin. Toimittajat eivät voi enää vapaasti valehdella asioista, koska ihmiset voivat tarkastaa tiedot toisista lähteistä. Halla-aho on täysin oikeassa kommentissaan, että mitä tahansa hän sanoo, ainoa toimittajilta odotettava juttu on mustamaalausta ja herjausta. Toimittajat vaativat kansanedustajilta tavallista kansalaista kovempaa mediaryöpytyksen sietoa, mutta toimittajien käytös on ollut jo nyt sellaista, että tavallinen kansalainen olisi nostanut syytteen törkeästä kunnianloukkauksesta ja juttu olisi oikeudessa mennyt läpi.
Ennen ja jälkeen vaalien PerusS:iin kohdistunut mustamaalaus ja vihanlietsonta toimittajien ja muiden eduskuntapuolueiden - poislukien KD - osalta on ollut ennen näkemättömän suurta ja avointa. Jopa RKP:n edustaja meni ulkoministeriön nimissä kansainvälisesti julistamaan PerusS:ten natsiutta.

Medialla on vakava ongelma lööppihakuisuudessa. Ei kukaan ota vakavasti mediaa, joka asettaa 7päivää-lööpit pääministerin yksityiselämästä etusijalle ja vaalirahasotkuun koskee vasta, kun se on jo tuotu esille ja huomattu, miten isot lööpit siitä saadaan.
Kukaan toimittajista ei ole viitsinyt tehdä sen vertaa työtään, että olisi viitsinyt lukea, mitä EU:n sopimuksissa lukee ja mihin ja miten meitä yritetään huijata. Kukaan toimittaja ei ole kertonut, miten suomalaisten päätösvaltaa omista asioista siirretään kasvottomille päättäjille EU:n ytimeen henkilöille, joita kukaan ei sinne ole äänestänyt.


*) Uusi suomi: Kiinalaisille virkamiehille nauretaan verkossa

Historia toistaa itseään, osa 2,5

Mitä tulikaan mainittua aiemmin. Angela Merkel himoitsee Natsi-Saksan kolmatta valtakuntaa.
Uusi ulostulo Merkeliltä kertoo suoraan hänen tavoitteensa.

Toistetaanpa lause, "Se joka ei muista historiaa on tuomittu toistamaan sitä".
Mikä tätäkään todistaisi paremmin, kuin uutinen, että Saksan nuoret eivät enää tiedä mikä oli Auschwitz.

maanantai 31. lokakuuta 2011

Toistaako historia itseään? Osa 2

Angela Merkel on pelotellut EU:n kansalaisia sillä, että Eurooppaan tulee kolmas maailmansota jos liittovaltio EU ei tule toteen.

"Joka ei muista historiaa, on tuomittu toistamaan sitä." Internet tietää kertoa, että henkilö nimeltä George Santayana on tuon sanonnan takana.
Saksassa on pitkään vaiettu Toisesta maailmansodasta, etenkin natsien toiminnasta. Nyt Merkel uhkaa sodalla jos Third Reich'n kaltainen liittovaltio ei toteudukkaan.

Euro on jo kuilun partaalla. Suomenkin valtiovelka on yli 82 mrd euroa. Kyse ei ole enää euron pelastamisesta, vaan siitä milloin talous romahtaa kokonaan.
Kyse ei ole pelkästään Kreikasta, vaan myös Portugalista, Italiasta, Espanjasta ja Irlannista - yms. velkamaista.

Kun euro romahtaa, tulee todennäköisemmin sisällissotia, kuin maiden välisiä sotia. EU on jo pitkään valuttanut valtaa tahoille, joita ei ole valittu millään vaaleilla - esimerkiksi Euroopan vakausrahasto, jota ei koske mitkään lait ja ketään sen työntekijöitä ei voi asettaa vastuuseen mistään rikoksesta.

Vallankumouksia on myös juuri ollut Välimeren eteläpuolella. Nyt on suuri mahdollisuus, että sama nähdään Euroopassa. Itseasiassa koko systeemi on rakennettu yllyttämään EU:n alueella asuva väestö kansannousuun ja vallankumouksiin. Eri asia on sitten haluavatko armeijat nousta tavallista kansaa vastaan vai avustavatko ne vallankumousta.
Wikipedia tietää kertoa, että Ranskan suuri vallankumous oli 1789–1815. Samanlainen loppu saattaa tulla EU:n vallanpitäjille, jos suuntaa ei nopeasti muuteta.
Epäilen vain, että vallan ja rahan ahneuden sokaisemat pelurit eivät näe pakollista lopputulosta ennen, kuin on liian myöhäistä.

Uutisessa oli myös ennustettu Venäjän hyökkäävän muihin maihin. Tämä on vakavasti otettava uhka, koska Venäjä - ml. Neuvostoliitto - on aina käyttänyt tekosyynä "venäläisten kansojen suojelemista", kun se on halunnut hyökätä naapurimaihinsa. Vaikka moni ei suostu näkemään tätä mahdollisuutta, niin Venäjä on jo hyvän aikaa taas siirtänyt kalustoa Suomen rajan tuntumaan.

torstai 22. syyskuuta 2011

Ajatuksia ympäristöasioista

Varmaan tärkeintä olisi muistaa tässäkin asiassa sanonta: kohtuus kaikessa.
Ympäristöä ja luontoa tulee suojella, mutta on myös raja, jonka jälkeen mennään liian pitkälle, joka vaikeuttaa asioita ja normaalia elämää liikaa. Rajan löytäminen ei aina ole helppoa.

Ilmastobuumin takia ollaan joka puolella Suomea vähentämässä hiilidioksidipäästöjä.
Ongelma Suomen ja ilmastosopimusten kanssa on, että niissä ei oteta huomioon, että olemme pohjoisessa ja talvisin suurin osa energiasta kuluu lämmitykseen.
Suomi on monessa ympäristöasiassa maailman huipulla, vaikkei se ensimmäisenä tulisi mieleen. Meillä on tehtaiden suodatinsysteemit, jätteiden lajittelu ja kierrätys viety pitkälle ja jopa kaatopaikoilla muodostuva kaasu otetaan monessa paikassa talteen.

Kuitenkaan maailman suurimmat saastuttajat eivät ole sitoutuneet sopimuksiin kovinkaan tiiviisti jos ollenkaan. Esimerkiksi Kiina tuottaa parissa viikossa saman verran päästöjä, kuin Suomi koko vuotena ja Scientific American -lehdessä (March 2011) kerrottiin Kiinan lisäävän hiilivoimaloidensa määrää. Scientific Americanin jutussa kerrottiin myös, että Kiinan päästöt ovat suuremmat, kuin USAn, Euroopan ja Japanin päästöt yhteensä.

Teknologian kehittyneisyydestä kertoo myös se, että suomalaista teknologiaa on monissa satelliiteissa, komponentteina ja mittalaitteina, etenkin ilmastotutkimuksen saralla. Suomessa kehitetään jopa omaa satelliittia testaamaan uutta kamerateknologiaa.

Tällä hetkellä ainoa realistinen vaihtoehto fossiilisille on ydinvoima. Ydinvoimaa voidaan lisätä sen verran, kuin on tarvetta, mutta se ei saa viedä pohjaa uusiutuvien kehittämiseltä. Biodieselin kehityksestä voisi muistuttaa sen verran, että bensiini oli aikoinaan ihan samassa tilanteessa saastuttavuutensa kanssa. Ympäristöihmiset vaativat korvaavia tuotteita raakaöljylle, mutta kuitenkaan nyt valmistetut tuotteet eivät kelpaa, koska ne saastuttavat enemmän, kuin bensiini. Näillä ihmisillä on epärealistiset odotukset, kun he vaativat valmiin tuotteen ilman, että kukaan olisi ensin kehittänyt sitä. Kaikilla tuotteilla on aluksi puutteita, joita pyritään seuraavan sukupolven tuotteista korjaamaan ja puutteita ei voida korjata ja jatkokehitystä ei voi tehdä jos tuotetta ei oteta käyttöön. Tuotetta ei voida myöskään pakottaa käyttöön, kuten E10-bensan kanssa on käynyt, vaan päätös täytyy tulla kuluttajilta.

Liikenteen kehitys on Suomessa melkolailla jäissä, pieniä kosmeetisia toimia lukuunottamatta. Jos kansanedustajilta otettaisiin pois autoetu ja laitettaisiin heidät käyttämään julkisia, saataisiin painetta nostaa julkisen joukkoliikenteen tasoa paremmaksi.

Pohjustuksena voisi muistuttaa, että käytön lisääntyessä teknologia halpenee ja kehittyy, kuten TFT-näyttöjen ja ulkoisten kiintolevyjen hinnoista huomaa. Edelläkävijät ovat tärkeässä osassa teknologian yleistymisessä.
Sähkö- ja hybridiautojen (ja muidenkin ajoneuvojen) osalta pitäisi käyttövoimavero joko mieluummin poistaa kokonaan tai alentaa huomattavasti. Kaupunkien ilmanlaatua voitaisiin parantaa huomattavasti, kun taajama-alueella voisi käyttää sähkömoottoria.
Pelkkä veron alentaminen ei vättämättä riitä ajoneuvojen saattamiseen tavallisille ihmisille. Ne, joilla varat riittävät hybridi- ja sähköajoneuvoihin, voisivat haastaa toisiaan mukaan ostamaan ajopelejä, jolloin hinta laskisi ja yhä useammilla olisi niihin varaa.


Näköjään jäänyt jotain lähteiden oloista mukaan
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/suomen_kasvihuonepaastot_alittivat_kioton_vaatimukset_2209252.html
http://www.stat.fi/artikkelit/2009/art_2009-04-14_004.html?s=6
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article47412.ece